חיפוש
  • Admin

מה זה יומן תזונה ולמה לך לכתוב אותו?

כולנו יודעות שחשוב 'לאכול בריא' או לאכול מסודר, אבל עד כמה התזונה היומיומית שלנו אכן תואמת את המושגים הללו, ובעצם, אם נניח למושגים: את הצרכים הספציפיים של הגוף שלנו בתוך תנאי החיים - גיל, שעות עבודה ושינה, בריאות כללית, היסטוריה רפואית, נטיות שונות, ותורשה? - זה הרבה פעמים לא ברור, ולנשים רבות אין 'מפה' שתאפשר להן לברר זאת בקלות.


הרבה מאתנו חשות שאנחנו בסך הכל 'אוכלות די בריא', אבל לעתים, זה משפט שמבוסס, חלקית לפחות, על שאיפה, רצון או תפיסה שמשאירה בחוץ לא מעט מהימים שבהם זה לא באמת עובד, ושבעצם ביומיום העמוס, בפועל, אנו אוכלות הרבה פחות טוב ממה שנדמה או היינו רוצות.


יומן תזונה הוא יומן שכדאי לנהל במשך כמה ימים (שלושה לפחות, כשאני מבקשת שאחד מהם יהיה שישי או שבת והאחרים ימי עבודה רגילים), וכולל את מה שאכלנו ושתינו במהלך כל יום ובאיזה שעה.


כשהנתונים מונחים בצורה פשוטה, אפשר לראות את המצב כפי שהוא. למשל:

1. מהם פערי הזמנים בין ארוחות - הרבה נשים לא מספיקות לעצור כדי לאכול בתוך ימי עבודה וטיפול בילדים ובבית, וחשוב לראות זאת.

2. מתי ביום ממוצע הפעם הראשונה שאת אוכלת ומתי הארוחה האחרונה.

3. האם זו בכלל ארוחה או אוסף של מה שיצא / נשאר / על השולחן. כמה 'נשנושים' ו'חטפתי על הדרך' היו לעומת אכילה בישיבה...

4. כמה קפה, מים ושתייה אחרת.

5. מהם המאכלים שנצרכים מדי יום ואיזה מהם רק לעתים רחוקות או במקרים בלתי צפויים.

*חשוב להדגיש כי צריכת אלכוהול, קפה, ועישון משפיעות בצורה משמעותית ויש להתייחס אליהן יחד עם התזונה וכחלק בלתי נפרד ממנה.

כך, נוכל לראות את הקשר בין הרגלי האכילה והשתייה לכאבים או תחושות עייפות, מצבי רוח, תפקוד של מערכת העיכול ושל רמת האנרגיה והריכוז שלך.

ומכאן ניתן להמשיך בתהליך של הבנה ובירור של כיצד ניתן בהתאמה וכיוונון של התזונה שלך לתרום לבריאותך ולאפשר לך תחושה קלה וטובה יותר ביומיום, וטיפול בחולשות או ה'בעיות' אתן הגעת לטיפול.


במיוחד ישנה חשיבות רבה לתהליך זה כאשר במוקד הטיפול נושאים כמו שחלות פוליציסטיות, מחלות מטבוליות שונות, מצבי עייפות בלתי מוסברת, כאבי ראש, בעיות במערכת העיכול, ובעיות שינה.

Image by Carmel Ecker from Pixabay

37 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול